Dopravcovia podľa nej ani tesne pred koncom roka nepoznajú cenu za
železničnú dopravnú cestu ani cenu za elektrinu, ktorú im ŽSR dodávajú
do trolejového vedenia. "Stále nevieme, za aké ceny budú nákladné
vlaky jazdiť v novom roku po železničných koľajach. I keď v poslednom
období čoraz častejšie od predstaviteľov štátu počúvame, že na riešenia
je do konca roka dostatok času, treba však hlasne povedať, že nie je,"
podotkol výkonný riaditeľ AROS Patrik Benka. Riešením by mohla byť
reálna liberalizácia na trhu s elektrinou, aby si ju každý železničný
dopravca mohol nakúpiť sám.
Asociácia dodala, že ministerstvo dopravy dotuje sumou 22,5 milióna eur
ročne ŽSR, ktoré túto dotáciu prenášajú formou zliav z ceny za použitie
koľají na železničných dopravcov. Ide o udržanie konkurencieschopnosti
voči železnici v okolitých štátoch a voči cestnej doprave na Slovensku.
Každoročná neistota, či sa tieto peniaze na podporu nájdu a či výška
sumy bude dostatočná na to, aby Slovensko prepravy tovarov neobchádzali,
mala byť podľa AROS odstránená novou koncepciou spoplatnenia koľají. Tú
mal podľa nej vypracovať rezort dopravy a schváliť vláda v polovici
tohto roka. AROS upozornila, že doteraz sa tak nestalo a z dôvodu týchto
neistôt a nepredvídateľnosti ceny Slovensko začínajú nákladné vlaky
obchádzať.
"Už dnes vieme o jednom z nákladných železničných dopravcov, ktorý v
roku 2023 svojich 200 nákladných vlakov smerujúcich z juhovýchodnej
Európy do nemeckých a holandských prístavov, ktoré v minulom období
jazdili cez Slovensko a Česko, presmeruje cez Rakúsko a Nemecko. Ak sa
začnú rozhodovať obchádzať Slovensko aj ďalší nákladní železniční
dopravcovia, môže to byť pre železnice vážny problém," priblížil prezident AROS Ján Biznár.
Podľa asociácie navrhnuté riešenia neprospievajú deklarovanej snahe
štátu o odbremenenie ciest od kamiónov a presunutie prepráv tovarov na
železnice. AROS tvrdí, že takéto znevýhodnenie nákladnej železničnej
dopravy bude mať za následok nárast kamiónovej dopravy. Nemožnosť
zodpovedne sa zaväzovať pri uzatváraní budúcich kontraktov a následne
garantovať svoje záväzky môže podľa asociácie negatívne ovplyvniť budúci
podiel slovenských nákladných dopravcov na trhu v železničnej nákladnej
preprave.